København Syd

 
 

København Syd

 

Kategori: Helhedsplan

Bygherre: Metroselskabet I/S

Beliggenhed: København

Bruttoareal: Omkring 40.000 m2

År: 2023 -

Status: Vundet parallelopdrag - igangværende

Team: Holscher Norberg Architecture and Planning, ADETT LYTT, ARTELIA, Realise Danmark

 
 
 

Lige nu kender vi Ny Ellebjerg Station som et nyttigt stop på rejsen. Et stop med panoramisk udsigt til Valbys historiske industriarkitektur – og hurtigt videre. I fremtiden, gennem helhedsplanens retningslinjer, vil området vokse til et sted at blive. En kompakt bydel, der udspænder et område langs nordsiden af jernbanen, og som støder op til arealerne omkring Sukkertoppen og Carl Jacobsens Vej - med kontorer, boliger og detailhandel i god balance. Den vil både horisontal og vertikal, over og under terræn – og til den omkringliggende by stå som et nyt landskabeligt og urbant knudepunkt, understøttet af grønne sammenhængsskabende mobilitetsformer.

 
 
 
 

Fremtidens trafikale hub

Som lokal, besøgende eller pendler vil man opleve et helt særligt sted, præget af kontrasterende møder. København Syd er gearet til at modtage regional- og fjerntog, og på sigt internationale tog. Stationen forventes i fremtiden at få mere end 30.000 daglige passagerer, hvilket vil gøre den til en af landets mest benyttede stationer. Derfor er bydelen programmeret til at optage trafikken, med gående og cyklende i centrum for mobiliteten.

Det vindende forslag indskriver sig den udvikling, som har præget Valby i de senere år, hvor erhvervs- og boligområder er udviklet på tidligere industrigrunde. Med den fremtidige bydel får jernbanen igen en bærende betydning med udgangspunkt i, at bygninger og byrum opføres i dialog med historien og områdets industrielle aftryk. Resultatet er en stærk hybrid mellem det moderne trafikknudepunkt og et lokalt forankret bymiljø, hvor gående og cyklister er i centrum.

Mikkel Nordberg, arkitekt og partner, Holscher Nordberg Architecture and Planning

 
 
 

En ny bydel på skuldrene af Valbys historiske karakter

Jernbanen har historisk været en livgivende åre for udviklingen af Valby som industriområde. Den har sat sit tydelige spor på den karakteristiske bygningskultur langs sporene. Teamets vindende forslag tager udgangspunkt i, at bygninger og byrum opføres i dialog med historien og områdets industrielle aftryk. Helhedsplanen lægger sig dermed i sporet af den byudvikling, der har præget Valby i de senere årtier, hvor erhvervs- og boligområder er udviklet på tidligere industrigrunde.

 
 
 
 

Giver tilbage til byen

København Syd vil være stedet, hvor det urbane møder det grønne, hvor den store bys skala står side om side med uformelle start-ups og selvbyggermiljøer. Hvor det effektive og travle liv i metroens undergrund afløses af rolige og forskelligartede byrum og certificerede bygninger. 

Helhedsplanens principper for arkitekturen giver tilbage til byen. Den væver sig ind i det omgivende nabolag og bygningsvolumener modelleres, så den lille skala møder den store. I gadeplan anvendes buen som arkitektonisk motiv og reference til jernbanearkitekturen i og omkring stationen. Åbne og offentlige stueetager skaber intensivt byliv, mere tryghed og øjne på gaden.

Den kommende bebyggelse og det urbane landskab

Helhedsplanen løfter sig i byggede volumener, der i holdbare og stoflige materialer vil relatere sig til Valbys historiske industriarkitektur. Der skabes sammenhæng til konteksten gennem anvendelsen af tegl som facademateriale. Dybde og variation i facaden skaber oplevelser i øjenhøjde og ude- og inde-relationer nuanceres i facadeåbningerne. Tilgængelige tage giver friareal så byen flettes over banen og giver nye områder for ophold og udsyn.

 
 
 
 

Nye urbane udviklingsstrategier

Det nye København Syd skal udvikles med afsæt i fem udviklingsstrategier, så der skabes et robust fundament for de mange forskellige roller, byområdet vil spille i fremtiden.

  • Fra ’grå’ industriby til levende og grøn by - Københavns grønneste knudepunkt skaber liv for mennesker, planter og dyr.

  • Fra udefineret areal til defineret og tryg by - En sammenhængende og blandet bydel med aktive og trygge byrum til alle.

  • Fra opdelte byområder til sammenhængende by - Bebyggelsen forankres i konteksten så historie, nutid og fremtid sys sammen.

  • Fra historisk by til tæt og blandet by - Arkitektur af høj kvalitet der bygger videre på rigdommen i de historiske kulturmiljøer.

  • Fra forbindelse til oplevelse - Cykelbyen København får en ny attraktion som sammenkobler alle lag af den bæredygtige mobilitet.

 
Previous
Previous

Next
Next

Kongelunden