Prins Henriks Skole
Prins Henriks Skole
Den nye Prins Henriks Skole er bygget på tre grundlæggende visioner: En samtidig skole, en grøn og bæredygtig skole og en åben og inkluderende skole
Kategori: Undervisning
Bygherre: Ejendomsselskabet den franske skole
Beliggenhed: Frederiksberg
Bruttoareal: 11.700 m2
År: 2018 - 2023
Status: Afsluttet
Team: Holscher Norberg Architecture and Planning, MASU Planning, Arpe Kjeldsholm og Vita Ingeniører
Skolen henvender sig til en bred gruppe – grundlæggende til forældre, der for deres børn, ønsker en kvalitetsgrund- og gymnasieskoling i et internationalt og interkulturelt miljø med en accent af den franske kultur. Skolen drives dels inden for rammerne af det danske undervisnings-ministerium, dels af L’Agence pour l’Enseignement Français à l’Etranger.
I første halvdel af 2018 afholdtes et parallelopdrag på foranledning af Freja Ejendomme, NREP og Frederiksberg Kommune om disponering af området mellem Rolighedsvej, Bülowsvej og Ågade med Den Grønne Sti som den vestlige afgrænsning.
Siden da har Holscher Nordberg som totalrådgiver gennemført en omfattende programmerings- og brugerproces omkring Ny Prins Henriks Skole. Processen har inddraget bl.a. skolens ledelsesteam, lærere samt elever og forældre. Arbejdet har været tilrettelagt som møder, workshops og udstillinger. Målet for processen har været at kortlægge de daglige rutiner, arbejdsgange og logistik samt udfordre lærere og ledelse, med henblik på samtænkning og dobbeltudnyttelse.
Det har været et ønske fra bygherre at tilpasse skolens undervisningsstruktur, så den i højere grad indtænker elementer fra de bedste danske undervisningsprincipper, med mere projektorienteret undervisning med team-samarbejde og gruppe samt individuelt arbejde. Arbejdet er mundet ud i formuleringen af en præcis pædagogisk vision for denne særlige skole, samt et rumprogram som understøtter den pædagogiske vision.
En særlig Frederiksberg-ånd
Bygningen på Rolighedsvej er i kommune-planen karakteriseret som bevaringsværdig og skal indgå som en integreret del af det nye skolebyggeri. Sammen med de bevaringsværdier træer på grunden, indgår denne som en identitetsskabende, indlejret del af stedet og bidrager til den særlige ”frederiksbergske ånd”. De nye bygninger opføres i overensstemmelse med Frederiksberg Kommunens arkitekturpolitik, hvor principper om ”høj standard i byrum og bygninger, gode materialer med detalje-rigdom og lang holdbarhed og smuk patinering” fremhæves.
Legende og multikulturel inspiration
Både det legende og det multikulturelle inspirerer til og afspejles i bygningernes arkitektoniske udtryk, som en diskret kommentar til et ellers klassisk nordisk udtryk. Det vil være gennem materialevalget, farvesætning, behandlingen af dagslys og akustik og ved at anvende rumtypologier, hentet fra de antikke kulturer. Loggia, pergola, patio, amfiscene, med flere.
Skolens rum, både inde og ude, organiseres med henblik på en høj grad af dobbeltudnyttelse, således at arealerne indrettes til at kunne facilitere flere funktioner og aktiviteter. Alle afdelinger har direkte forbindelse til udearealer, der målrettes aldersgruppe, fag og funktion. Uderummene skal således fungere i naturlig forlængelse af indendørs funktioner og muliggøre både udendørs undervisning, fysisk udfoldelse, ophold og leg.
Synergieffekt mellem rum
Hovedindgangen som ligger mod Rolighedsvej, er en del af skolens ansigt udadtil. Her er det vigtigt at skolens areal møder det offentlige byrum i et velfungerende samspil. Udformningen skal både skabe rolige og trygge ankomstforhold for elever, forældre og personale, og samtidig bidrage til byen, gennem en veltilrettelagt og smuk landskabelig bearbejdning, der beriger oplevelsen af det samlede byrum.
Foyeren er skolens hjerte, hvorfra elever og lærere har adgang til de forskellige afdelinger. Her placeres et auditorie, en performancesal, et mediatek og en kantine med direkte adgang fra foyeren, så der opstår en synergieffekt mellem de store fællesrum, og et samlingsrum for alle skolens elever og lærere ved særlige lejligheder.
Adgang til frisk luft og grønne arealer
Skolen har desuden et særligt ”cellule d’écoute” – et hvileområde med sofa for elever, et lokale til møder i afslappede omgivelser samt et fleksibelt indrettet klasserum til møder og debatter. Området fungerer også som et særligt rum rettet mod antimobning, som skolen har meget fokus på.
Med en ny afdeling kaldet Sprog-laboratorium, fremhæves skolens internationale profil. Afdelingen skal skabe en solid ramme om tværfagligt arbejde på tværs af fag og faglige niveauer.
Det er ligeledes et ønske, at lærere og personale har adgang til udeareal fra deres fællesrum. Udearealerne skal afspejle brugernes ønsker om adgang til frisk luft og grønne arealer.
Udearealerne skal opmuntre til fysisk udfoldelse. Der skal således benyttes varierende materialer i belægninger, overflader og møblering. Da skolen ikke råder over egne indendørs idrætsfaciliteter, bør udearealerne tilbyde en bred vifte af udfoldelsesmuligheder. Boldspil, klatring, parkour, legehuse, petanque og gokartbane er blandt brugernes ønsker.
Nyt skolebyggeri i en bymæssig kontekst
Ny Prins Henriks Skole er p.t. under projektering med Holscher Nordberg som arkitektrådgiver i samarbejde med Arpe Kjeldsholm som tidligt inddraget styringsentreprenør. Forventet indflytning i 2022. Den nye skole bygges omkring og integreres med den bevaringsværdige hovedbygning i området, der renoveres og bruges til administration og mediatek.
Skolen vil blive et statement for nyt moderne skolebyggeri i en bymæssig kontekst. Det er således et mål at skabe en skole, der forankres til dette særlige sted, og bidrager med nye, både rumlige og arkitektoniske, såvel som landskabelige kvaliteter til området.