Amagerbanen Nord
Ved Amagerbanen Nord
For Københavns Kommune og en række private grundejere udfører Holscher Nordberg en helhedsplan og lokalplan for et område i Amager Øst, der grænses af Ved Amagerbanen, Prags Boulevard og Amager Strandvej.
Kategori: Lokalplan og bebyggelsesplan
Bygherre: Københavns Kommune og private grundejere
Beliggenhed: Amager Øst
Bruttoareal: Omkring 50.400 m2
År: 2020
Status: I høring
Team: Holscher Nordberg Architecture and Planning, Kragh og Berglund Landskabsarkitektur & Urbant Design
Lokalplanens formål muliggør omdannelsen af et nedslidt, monokulturelt industriområde til et tæt og levende bykvarter med blandede bymæssige formål. Der tages afsæt i en bebyggelsesplan som HNAP har udført sammen med Kragh og Berglund.
Lokalplanområdet kobles op på områdets øvrige bystruktur og sikrer nye forbindelser på tværs og ud til de omgivende kvarterer - og den grønne cykelrute på Ved Amagerbanen. Det tidligere banetracé er anlagt med et skybrudsbassin og en dobbeltrettet cykelsti.
Der skabes et stort centralt byrum samt grønne gårdrum, som giver bebyggelsen karakter af en bydel med biodiversitet og åndehuller. Lokalplanen fastlægger 12 eksisterende træer langs Prags Boulevard som bevaringsværdige og der skal plantes minimum 169 nye træer.
Narrativer for et fremtidigt kvarter
Der er kun få af de eksisterende bygninger, der gennem arkitektonisk kvalitet eller bevaringsværdighed skiller sig ud. Lokal-planen peger på bebyggelser og byrum i det tidligere industriområde, som har værdier og bidrager med narrativer for det fremtidige kvarter.
Yderlandsvej bevares, og adgangen markeres med bevaring af den markante røde industribygning og skorsten, der markerer ankomsten til Ved Amagerbanen Nord. Disse væves ind i den nye bydel og danner forankring til områdets industrihistorie.
Robust afskærmning fra trafik
Mod de trafikerede trafikårer Amager Strandvej og Prags Boulevard rejser den fremtidige bebyggelse sig og danner en robust afskærmning ind mod området. Langs den krumme Amagerbanen, åbner bebyggelsen sig mod sydvest og lader den bløde trafik flyde.
Centralt i området muliggøres en ny daginstitution i kombination med almene boliger. Området fastlægges til boliger og serviceerhverv hvoraf boligandelen skal udgøre 70-80 % af etagearealet.